A de minimis támogatások érvényesítésének általános szabályai
a 69/2001/EK bizottsági rendeletben találhatóak, amely lehetõvé tette a tagállamoknak,
hogy Brüsszel jóváhagyása nélkül is lehessen a vállalkozásokat ilyen, a versenyt
nem korlátozó támogatásokban részesíteni. A rendelet ez év december 31-ig lesz
érvényben fél év hosszabbítással, de az új szabályok már elõkészületben vannak.
A hírek szerint mintegy 50.000 euró-val megemelnék az ilyen jogcímen adott támogatások
mértékét (100 ezer euróról), de az Európai Bizottság álláspontja szerint a jelen
rendszer a szabályok kijátszását teszi lehetõvé, ezért nem a támogatások konkrét
összegét készül figyelembe venni, hanem az érintett ügyletek értékét. Addig
is fontos tisztában lennünk az érvényben lévõ szabályokkal és kedvezményi lehetõségekkel.
Mi minõsül de minimis támogatásnak? Önmagában az a tény, hogy
egy támogatás alacsony összegû, még nem jelenti automatikusan azt, hogy egy
de minimis támogatásról van szó, hanem szükséges, hogy a támogatást nyújtó errõl
kifejezetten rendelkezzen. Ezért az egyes adótörvényeknek vagy például pályázati
kiírásoknak ezt tartalmazniuk kell. A de minimis támogatások formája lehet különösen
a vissza nem térítendõ és a visszatérítendõ pénzeszközök nyújtása, a kamatmentes
kölcsön, a kedvezményes kamatozású kölcsön, a kamattámogatás, az adókedvezmény,
adóalap-kedvezmény, kedvezményes bérlet és a kedvezményes lízing is. Ezek a
támogatások lehetnek állami bevétel kiesést (adókedvezmény), vagy állami kiadást
(közvetlen támogatás) jelentõk is.
Ha a törvény vagy a támogatás nyújtója tehát de minimis támogatásnak minõsít
egy ügyletet, akkor az így nyújtott támogatások összege az adózónál 3 egymást
követõ év alatt nem haladhatja meg a 100 ezer euró értékhatárt - természetesen
a Magyar Nemzeti Bank árfolyamán számítva. Ebben a három éves periódusban a
de minimis támogatások összegét együttesen kell figyelembe venni. Ahonnan a
három évet vissza kell számolni, az az újonnan megítélendõ támogatás napja,
így az azt megelõzõ 3x365 nap támogatásait kell megvizsgálni. Ha közvetlen támogatást
kapott vállalkozásunk, akkor a támogatásról szóló határozat napja vehetõ figyelembe
a számításhoz, míg a közvetett támogatások esetében, és ilyen az adóalap- és
adókedvezmény is, a kedvezmény megítélésének napja a kedvezmény igénybevételérõl
szóló adóbevallás benyújtásának napja, és nem a bevallás beadási határideje.
Nem minõsíthetõ de minimis támogatásnak:
- az olyan támogatás, amelynek összege a piacon forgalmazott termékek ára, vagy
mennyisége alapján kerül rögzítésre,
- az import áruk helyett hazai áru használatától függõ támogatás,
- exporttal kapcsolatos tevékenységhez nyújtott támogatás.
Árfolyam és korlátok Az összegek euróra történõ átszámításához
a következõ szabályokat kell alkalmazni:
- közvetlen támogatás esetén a kérelem benyújtásának napját megelõzõ hónap utolsó
napján érvényes MNB devizaárfolyam alapján számítható ki az összeg;
- adóbevallásban érvényesített kedvezmény esetén az adóév utolsó napján érvényes
MNB devizaárfolyam alkalmazható.
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvényben szereplõ de minimis
támogatásokat csak a mikro-, kis- és középvállalkozások alkalmazhatják, a vállalkozás
méretének meghatározásához pedig 2004. május 1-ig a kis- és középvállalkozásokról,
fejlõdésük támogatásáról szóló 1999. évi XCV. törvény, 2004. május 1-tõl pedig
2004. évi XXXIV. törvény besorolásait kell figyelembe venni. Korlátozva van
viszont igénybevétel szempontjából két fõ adózói kör: egyrészt a szállítási
ágazatba tartozók, másrészt a mezõgazdasági, vad- és erdõgazdálkodási ágazatba,
vagy a halgazdálkodási ágazatba sorolt vállalkozások.
A korlátozás miatt a szállítási ágazatba tartozó vállalkozó például nem vehet
igénybe beruházási adóalap kedvezményt olyan jármûre, amellyel üzletszerûen
szállítási tevékenységet végez. Ugyanakkor nem zárják ki ezen kedvezmény érvényesítésének
lehetõségét akkor, ha kizárólag saját áru fuvarozására, saját szükségletek kielégítésére
használja az adott jármûvét az adózó, vagy ha a jármûvel kizárólag belföldi
közúti áruszállítási tevékenységet végez. Ez utóbbi kivételre azért van lehetõség,
mert Magyarország átmeneti mentességet kapott a belföldi közúti áruszállítás
támogatásának tilalma alól. A Római Szerzõdés I. számú mellékletében felsorolt
mezõgazdasági termékekkel - többek közt élõállatokkal, gabonafélékkel, malomipari
termékekkel, gyümölccsel, tejtermékekkel, stb. - foglalkozó vállalkozások nem
vehetnek igényben de minimis kedvezményeket.
Társasági adót érintõ de minimis támogatások A közvetlen de minimis
támogatások összegének megállapítása nem igényel számítást, mert azt a támogatásról
szóló rendelkezések pontosan meghatározzák. Viszonylag kevés számítást kell
azonban végeznünk, a közvetett támogatások összegének megadásához, melyek támogatások
közzé az adókedvezmények, adóalap-kedvezmények és a kedvezményes 10%-os társasági
adókulcs tartozik. Egy adókedvezmény esetében a támogatás-tartalom megegyezik
az igénybe vett adókedvezmény összegével. Adóalap-kedvezménynél a támogatás-tartalom
kiszámításához az adóalap-kedvezmény összegét meg kell szorozni az igénybevétel
idõpontjában hatályban lévõ társasági adókulccsal, ami az elmúlt két évben 16%
volt. Az újonnan bevezetett, 2006. évtõl érvényben lévõ kedvezményes 10%-os
társasági adókulcs igénybevétele esetén a tíz százalékkal adózott jövedelem
6 százaléka tekinthetõ de minimis támogatásnak.
De minimis támogatások a társasági adóban
- kis- és középvállalkozások beruházási adóalap kedvezménye
- kutatás és fejlesztés kedvezménye (a közvetlen költségek háromszorosa)
felsõoktatási intézmény és a Magyar Tudományos Akadémia kezelésében
lévõ területen
- szabadalom, mintaoltalom megszerzése és fenntartása (2006-tól növényfajta
oltalom esetén is)
- kkv adókedvezmény a beruházási hitel kamata után
- kistérségi értékcsökkenési kedvezmény
- létszámnövelési kedvezmény
- 10%-os adókulcs alkalmazása 2006-tól
- szoftverfejlesztõ bérköltségének 15%-a 2006 évtõl
|
Ne feledjük, hogy az ilyen kedvezmények a társasági adóban bizonyos kötelezettségeket
is jelentenek a jövõre nézve. Így például, ha beruházási adóalap-kedvezményt
vettünk igénybe, ügyeljünk arra, hogy a beszerzett tárgyi eszköz üzembe helyezése
megtörténjen az adóévet követõ negyedik adóév végéig, továbbá nem szabad azt
elidegenítenünk sem. Az igénybe vett kedvezmény és a hozzá kötõdõ, a késõbbiekben
nem teljesített feltételek elmaradása szankciókkal jár. Szeretném felhívni a
figyelmet arra, hogy a kistérségi értékcsökkenési kedvezmény esetében lehetõségünk
van választani, hogy ezt a kedvezményt miként kezeljük - azaz de minimis támogatásként,
vagy a 70/2001/EK csoportmentességi rendelet szerinti kedvezményként. Így alkalom
nyílik a kedvezményes leírási kulcs érvényesítésére még akkor is, ha már kimerítettük
az elõzõ három évben igénybe vehetõ de minimis támogatások maximum 100 ezer
eurós összegét.
Érdemes minden vállalkozásnak részletes nyilvántartást vezetni a kapott de minimis
támogatások összegeirõl, mindig a megfelelõ árfolyamon. Kövessük továbbá figyelemmel
a csekély összegû támogatásokat érintõ szabályok változásait, hogy megfelelõen
vegyük igénybe õket, valamint igyekezzünk idejében beszerezni azokat a dokumentumokat,
amelyek alapján a kapott vagy igénybe vett támogatások besorolását elvégezhetjük.
We understand the importance of stayi...
Let the serum absorb into your skin f...
Do you want physical satisfaction fro...
Pandora began designing its beloved c...
http://www.projectstrindberg.com/read...